Správný výběr motorů je klíčový pro správné fungování dronu a výrazně ovlivňuje letové vlastnosti. Výběr motorů závisí především na počtu článků baterie a velikosti použitých vrtulí, ale také je silně ovlivněn osobní preferencí. V této kapitole se zaměřím na porozumění jednotlivým parametrům důležitých pro výběr motoru.
Rozměry motorů se většinou uvádějí jako čtyřmístné číslo ve formátu AABB, kde první dvě čísla uvádějí šířku statoru motoru a další dvě pak jeho výšku. Tyto rozměry jsou důležité, protože zásadně ovlivňují vlastnosti motoru. Šířka statoru ovlivňuje především jeho efektivitu. Čím bude motor širší, tím bude lépe chlazený a bude mít větší efektivitu. Motory s větší šířkou dosahují nižších otáček, ale mají větší sílu a hodí se tak pro větší vrtule s nižším stoupáním. Výška zase ovlivňuje responzivitu. Čím bude motor vyšší, tím bude rychleji reagovat na změny plynu. Motory s větší výškou totiž dosahují větších otáček a hodí se pro menší obratnější vrtule s vyšším stoupáním.
Důležité je hledat poměr mezi váhou, šířkou a výškou. V tom nám může pomoci zaměření rámu. Drony pro stabilní cinematické létání nepotřebují rychlou odezvu a bude pro nás výhodnější širší efektivnější motor; na druhou stranu freestylové nebo racingové koptéry mohou těžit lépe z vyšších responzivnějších motorů.
Váhu výrazně ovlivňuje použitý materiál. U motorů můžeme vidět nejčastěji materiály jako hliník, který je lehký ale méně odolný, ocel, která je odolná ale poměrně těžká nebo titan, který je lehký a odolný ale poměrně drahý. Na použití titanu si musíme dát pozor především u šroubů, která bývají velice křehké a trpí na praskání, které může vést k poškození motoru. Z tohoto důvodu se doporučuji jejich použití vyvarovat. Použití titanu na zbytku motoru se zdá být bezproblémové.
Je hodnota, která nám udává počet otáček za minutu (RPM - revolution per minute) na 1V (jeden volt), kV*napětí baterie=RPM. RPM je zde teoretická hodnota, kterou by se motor točil, kdyby zde nebyl žádný odpor. V realitě vrtule vytváří odpor, který motor zpomaluje. V motoru pak vzniká elektrický odpor, který motor zahřívá. Pokud by kV bylo příliš vysoké, motor by se mohl příliš zahřívat nebo spálit.
Při výběru potřebujeme zvážit napětí baterie, velikost a stoupání vrtulí a váhu dronu. Orientačně se můžeme řídit pravidlem, čím větší velikost nebo stoupání vrtule a napětí baterie, tím volíme motor s menším kV. Odhadnout tento poměr chce hodně zkušeností a testování, a proto doporučuji se inspirovat již vyzkoušenými kombinacemi na internetu. Jedním ze zdrojů může být například tabulka z webu OscarLiang.
Důležitá je kompatibilita motoru s námi vybraným rámem, také si musíme dát pozor, aby jsme nepoužili moc dlouhé šrouby a nepoškodily tak vinutí motoru.
Dalším z parametrů, který bývá u motorů uvedený, je konfigurace ve formátu AANBBP, kde číslo AA znamená počet pólů, kterými disponuje stator motoru a číslo BB počet permanentních magnetů v rotoru. Tato hodnota při výběru nehraje zásadní roli, ale je důležité při konfiguraci ESC (regulátoru) již sestaveného dronu.
Dále nám ve výběru může pomoci popis motoru od výrobce, kde můžeme zjistit například jeho zaměření, vlastnosti, doporučenou velikost vrtulí nebo počet článků baterie. Text však bývá často marketingově napsaný a jsou v něm pro základní výběr i nepodstatné informace.
Umělá inteligence:
Články:
https://oscarliang.com/motors/
https://oscarliang.com/motors/#Motor-Mounting
https://oscarliang.com/table-prop-motor-lipo-weight/
https://live.rotorama.cz/tutorial/komponenty/motory/
https://www.fpvknowitall.com/fpv-shopping-list-five-inch-freestyle/
https://www.linkedin.com/advice/3/how-can-you-choose-best-drone-motor-skills-drones
https://www.tytorobotics.com/blogs/articles/how-to-calculate-motor-poles-and-brushless-motor-kv
Fóra:
https://www.reddit.com/r/fpv/comments/11pe2p4/can_i_mismatch_motors_as_long_as_they_are_the/
Videa:
https://www.youtube.com/watch?v=E6nsJpuaTQc
https://www.youtube.com/watch?v=JPOqeLWNCuE&t=300s
E-shopy: