Regulátor slouží pro ovládání rychlosti jednotlivých motorů podle signálů, který dostává z FC. ECS se často prodává ve stacku s FC, což nám může velmi usnadnit stavbu, protože nepotřebujeme řešit problém s kompatibilitou a zapojením. Ať už vybíráme ESC ve stacku, nebo samostatné ESC, pro správný výběr potřebujeme znát několik parametrů.
Při výběru ESC se můžeme setkat s dvěma typy, které se liší podle počtu ECS na jedné desce. Pokud používáme AIO FC, tento parametr ve výběru můžeme přeskočit, protože ESC je již součástí desky.
4in1 ESC jsou více používaným typem ESC. Ve většině případů se montují do stacku pod FC a využívají jedné desky pro ovládání všech motorů. S FC se většinou propojují pomocí jednoho konektoru s několika vodiči, což nám ušetří pájení. Jejich výhodou je také menší velikost a váha soustředěná do středu dronu. Za jejich nevýhodu by se dalo považovat, že při poškození jednoho z ESC se musí vyměnit celá deska. Nejčastěji se prodávají ve velikostech 30x30 mm a 20x20 mm. Větší ESC mohou mít lepší chlazení a větší výkon, ovšem tento parametr je spíše o kvalitě produktu.
Samostatné ESC jsou používány spíše u větších dronů díky jejich větší váze a nutnosti být připojení ke speciálnímu FC, které disponuje PDB (deskou pro rozvod napájení z baterie). K FC se připojují pomocí 4 vodičů, ze kterých 2 slouží pro napájení a dva pro ovládání a zpětnou vazbu. Využívají jednu desku pro každý motor a montují se většinou na ramena rámů blízko k motorům. Mezi jejich výhody patří lehká a méně nákladná vyměnitelnost a větší výkon díky lepšímu chlazení. Ovšem jsou mnohem těžší na pájení a zapojení. Kvůli jejich umístění na ramenech jsou více náchylné na mechanické poškození a kvůli váze dále od středu mohou zhoršit letové vlastnosti dronu. Také se u nich někdy vyskytnou problémy při rozdílných verzích firmwaru.
Stejně jako u FC i ESC musíme vybrat tak, aby bylo uzpůsobené pro napětí baterií, které chceme s dronem používat. Tato hodnota se opět pohybuje v rozmezí 1S - 8S a při výběru postupujeme stejně jako u FC.
Na rozdíl od FC u ESC musíme zvážit také maximální proud udávaný v ampérech. Je to hodnota, která nám udává, jaký maximální proud je schopno ESC nepřetržitě dodávat bez toho, aby došlo k jeho poškození. Nemusíme se bát, že by tato hodnota byla moc velká, protože motor si “nevezme” více proudu. Proud motorů se odvíjí od odporu vinutí motoru. Ve světě FPV většinou ale platí, že menší méně výkonné motory budou odebírat méně proudu, větší zase více.
Spotřebu motorů můžeme vyčíst z parametrů na stránkách výrobce. Relevantní pro nás není maximální spotřeba, ale běžná spotřeba. Tyto parametry jsou velmi orientační ze dvou důvodů. Největší spotřebu má dron při akceleraci. Po dosažení rychlosti již jeho spotřeba není tak veliká (tzv. amp peek). Také baterie nejsou schopné dodat takový proud, aby mohli ESC přetížit.
Pomoci si můžeme také tabulkou převzatou z Webu Rotorama live.
Pokud se budeme pohybovat někde blízko těchto hodnot, ESC bychom neměli poškodit, avšak ESC s větším výkonem mají výhodu v tom, že většinou déle vydrží. To se projevuje hlavně při nárazu, kdy dochází k rychlému nárůstu proudu, při kterém může dojít k poškození ESC, ale také z dlouhodobého hlediska, kdy jsou při normálním použití méně namáhané.
Firmware nám slouží k ovládání motorů, zprostředkování komunikace s FC použitím určitého protokolu, ale také nám určuje, co vše můžeme nastavit a v jakém softwaru budeme v počítači ESC konfigurovat. Každý firmware je kompatibilní pouze s určitým hardwarem a dodává se na ESC předinstalovaný již z výroby. V některých případech můžeme tento firmware přeinstalovat jiným firmwarem, ale tento proces bývá složitý.
BLHeli_S (2016) je starší, ale stále velmi používaný 8 bitový firmware. Nahradil díky novému DShot protokolu dnes již zastaralé firmwary SimonK (2011), KISS (2014), a původní BLHeli (2013). BLHeli_S je firmware používaný na levnějších ESC. Je dostatečný pro základní použití, ale chybí mu některé pokročilejší funkce.
Bluejay (2022) je 8 bitový firmware, který přišel jako alternativa k BLHeli_S. Nabídne lepší letové vlastnosti a pokročilejší funkce z 32 bitových firmwarů jako vlastní zvuk při zapínání nebo Bidirectional DShot sloužící k pokročilejšímu ladění. Tento firmware se dá přeinstalovat na ESC používající BLHeli_S. Pozor si musíme dát na to, že se již nepůjde vrátit na BLHeli_S.
BLHeli_32 (2017) je zástupcem 32 bitových firmwarů a v dnešní době asi nejuniverzálnější a nejrozšířenější firmware. Oproti 8 bitovým ESC nabídne mnohem větší výkon s rychlejší odezvu. Také nabízí funkce jako již zmíněný vlastní zvuk při zapínání, Bidirectional DShot nebo ESC Telemetrii.
AM32 (2020) je 32 bitový open-source firmware, který se snaží vyřešit nedostatky BLHeli_32. Zatím je ale na trhu velmi málo ESC s tímto firmwarem a jeho přeinstalace z BLHeli_32 je velmi složitá. Nabídne funkce jako aktualizaci přímo z Betaflightu, variabilní PWM frekvenci nebo ochranu proti spálení při fyzickému zastavení motorů.
Umělá inteligence:
Články:
https://www.getfpv.com/learn/new-to-fpv/all-about-multirotor-fpv-drone-electronic-speed-controller/
https://oscarliang.com/esc/#What-is-an-ESC
https://oscarliang.com/best-blheli-32-settings/
https://www.multirotorguide.com/guide/esc-firmware-guide/
https://oscarliang.com/esc-firmware-protocols/
https://oscarliang.com/am32-esc-firmware-an-open-source-alternative-to-blheli32/
https://www.ovonicshop.com/blogs/how-to/how-to-choose-esc-for-your-fpv
https://electric-skateboard.builders/t/what-is-the-correct-esc-amp-calculation/38078
https://oscarliang.com/bluejay-blheli-s/
https://live.rotorama.cz/tutorial/komponenty/regulatory/
https://oscarliang.com/rpm-filter/
Fóra:
https://github.com/AlkaMotors/AM32-MultiRotor-ESC-firmware
https://github.com/iNavFlight/inav/discussions/8658
https://www.reddit.com/r/fpv/comments/mf0y8c/how_do_you_solder_to_a_4in1_esc_without/
Videa:
https://www.youtube.com/watch?v=yOeVj6P9PSU&t=169s
E-shopy: